Henk Puts

De geologie van de cirkel

Henk Puts

11 januari t/m 6 februari

Opening: zaterdag 11 januari om 17:00 uur met een cirkelperformance

Extra activiteiten:

  • Henk Puts vertelt over zijn werk: 23 januari om 20:00 uur
  • Henk Puts is in de galerie:  17, 24 en 31 januari van 13:00 – 17:00 uur

Als kind tekende Henk Puts abstracte patronen en fictieve atlassen. Hij ageerde tegen kinderen die een gezicht in een zon tekenden. Op de kunstacademie leerde hij afbeelden, maar na zijn studie rekende hij daarmee af.  Zijn installatie en bijbehorende catalogus 1000 Gemalen Tekeningen bestaat uit duizend potten met in elk de resten van één tekening:  gedroogde pulpkorrels.

Na het malen besloot hij die potten te tekenen, eerst uit de vrije hand, later met passer en liniaal. De inhoud van elke pot veranderde van een vernietigde tekening in een zon, onze levensbron. Zijn constructies werden steeds complexer, totdat hij uiteindelijk inzoomde op de zon en zich concentreerde op de cirkel: een wijdverbreid symbool met allerlei betekenissen in diverse culturen. 

Dagelijks cirkelde hij met potlood over papier, vaak totdat het vel scheurde. De laatste jaren komt hij los van de geometrie.  Met mengsels sterk verdunde acryl giet hij cirkels. Recent raakt hij steeds meer in de ban van de zelfschilderende mogelijkheden van gepigmenteerd water op papier. Door de opzwellende papiervezels ontstaan bergen en dalen. Het pigmentwater stroomt omlaag en vormt meren. Langzaam verdampend laten die patronen achter die gelijkenissen vertonen met die van de aardkorst. 

En de cirkels? Die breekt hij nu open, waardoor ze meer op eilanden gingen lijken, zoals hij ze tekende in zijn jeugd. Voor die werken gebruikt hij graag de term “geomorfologie”.

Henk Puts (Maastricht 1950) groeide op in Den Haag. In 1974 vertrok hij naar Groningen voor studies kunst en kunstgeschiedenis. In 1988 studeerde hij af op de Russische constructivist El Lissitzky. Zijn atelier is in de Groninger binnenstad. Henk Puts exposeerde vooral in Nederland, Duitsland, Griekenland en Israël. Hij publiceert over kunst in catalogi, kunsttijdschriften en wijkkranten en schrijft verhalen. Hij was jarenlang actief als curator van de Kunstruimte Noorderstation en van de Portiersloge en als bestuurslid betrokken bij de Huurdersvereniging Kunstenaars. Momenteel is hij bestuurslid van kunstorganisatie Art Indeed.