01 jul Composition of Being
Composition of being
Alexander Blu
Judith Knol
Veldman
3 t/m 29 augustus
Opening: 3 augustus om 17:00 uur door Alexander Blu en Judith Knol
Kijken met Jaap: 23 augustus om 20:00 uur
Aanwas! In Composition of Being tonen we het werk van drie recent van Kunstacademie Minerva afgestudeerde kunstenaars.
Alexander Blu
Schilder Alexander Blu snijdt thema’s als ‘geweld’ en ‘lelijkheid’ aan. In zijn schilderijen maakt hij het gewetenloze zichtbaar en brengt hij licht en kleur in wat anders in duisternis is gehuld. Hij laat de kijker diep in de spiegel kijken van de postindustriële samenleving: een troosteloze spirituele woestenij.
De mogelijkheden van verf ervaart hij als grenzeloos. Beïnvloed door zijn herinneringen en door de media uit zijn kindertijd, zoals film, fotografie en literatuur, visualiseert hij stilstaand beeld dat een glimp van een verhaal laat zien dat de kijker in een suggestieve verbinding brengt met het ‘lelijke’, hoe banaal dat ook mag zijn.
Het spreekwoord “Het bloed kruipt waar het niet gaan kan” is verwant aan zijn werk, dat een indringende versie van de aard van het zijn toont.
Alexander studeerde recent cum laude af aan Kunstacademie Minerva. Zijn werk is inmiddels in verschillende exposities getoond, zowel nationaal als internationaal en hij is zeer actief in de Groningse gemeenschap. Alexander organiseert evenementen en toont hij zijn werk in nieuwe en verfrissende contexten. Ook werkt hij als curator en vertegenwoordigt hij andere kunstenaars.
Judith Knol
In haar waterverfschilderijen observeert en transformeert Judith Knol figuratieve, alledaagse beelden. De serie ‘Na verloop van tijd’ is een onderzoek naar nieuwe stappen in haar werk, waarin ze een grotere nadruk legt op abstractie en losheid dan voorheen.
De tegenstelling tussen verandering en stilstand speelt op verschillende manieren een rol binnen het werk. De werken zijn gebaseerd op foto’s. Een foto legt de wereld stil. Judith observeert de wereld om zich heen, legt die vast, en probeert die nieuw leven in te blazen tijdens het schilderen. De fotografische invloed is ook terug te zien in de afmeting van de werken.
Haar fascinatie voor het constant veranderende aanzicht van de lucht leidde tot de ontwikkeling van luchtlandschappen. Ze gebruikt waterverf omdat het eveneens veranderlijke, onvoorspelbare eigenschappen heeft: hoe loopt de verf uit, hoe droogt het op, wat is de wisselwerking tussen de verschillende kleuren en lagen verf? Het zoeken naar nieuwe mogelijkheden met het materiaal is van groot visueel belang voor haar schilderijen.
Judith rondde in 2023 haar bachelor Autonome Beeldende Kunst aan Kunstacademie Minerva af. Sindsdien exposeerde ze onder andere in de tentoonstelling ‘Best of graduates’ in Galerie Ron Mandos. Haar nieuwe serie ‘Na verloop van tijd’ neemt de kijker mee in een ideële wereld waarin herschepping na observatie centraal staat.
Veldman
Veldman verkent het thema monomanie: het vasthouden aan een idée fixe, in een poging de illusie in stand te houden dat het leven zinvol is. Vanuit dit motief komen andere thema’s naar voren zoals tijd, verlies, afwezigheid, vergankelijkheid, dualiteit en vervreemding. In hun werk streeft Veldman naar een balans tussen tegenstellingen, zoals leven en dood, eeuwig en vergankelijk, met en zonder tijd, aanwezig en afwezig, natuurlijk en kunstmatig. Veldman probeert verschillende manieren te creëren waarop de kijker het werk kan waarnemen: op basis van intuïtie, op basis van materialiteit, op basis van symboliek en op basis van kennis.